Pripremno završno vreme (povećanje proizvodnje)
Već
sam pisao o podeli radnog vremena (OVDE). Utvrdjeno je da se vreme generalno
deli na vreme rada i mirovanja radnika. Vreme jedinice proizvoda se deli na:
pripremno završno, tehnološko, pomoćno i dodato vreme. Sva ova vremena su
elementi norme i objašnjena su u predhodnom tekstu.
Pripremno
završno vreme je vreme koje je potrebno za odredjivanje poslova koji se odnose
na pripremu i mahom se odnosi na pripremu
za rad. Ova priprema obuhvata upoznavanje sa operacijom rada, načinom izvršenja
te operacije odnosno na koje greške treba posebno obratiti pažnju, zatim sledi
rasporedjivanje iskrojenih delova tako da budu po odredjenom redosledu i na
dohvat ruke kako bi radnik što lakše uzimao posao i stavljao ga pod papučicu
mašine. U pogonima u kojima se ovo vreme zanemaruje, radnik sam uzima posao iz
rafa (medjufaznog skladišta). Kod malih serija u proizvodnji, radnik dodatno
gubi vreme promenom operacije i privikavanjem na istu, takodje ne treba
zaboraviti i podešavanje mašine.
Primer:
50
šivača radi svoj svežanj. Recimo da pri promeni svežnja (odvezivanje i
rasporedjivanje po mašini, pakovanje i vezivanje nakon izvršenja,...) svaki
radnik izgubi samo 30 sekundi (obratite pažnju u proizvodnji i shvatićete da je
ovo vreme značajno veće). Ako dalji primer kaže da se dnevno uradi 500 komada
nekog odevnog predmeta u samo 50 svežnjeva (samo po jedno uzimanje i odlaganje
svežnja, što je izuzetna retkost u realnoj proizvodnji od 8 radnih časova),
onda nas računica dovodi do:
30 sec. X 50 svež. = 1500 sekundi; što je 25
minuta
Na ovaj način smo dobili da u toku jedne smene
koja traje 8 sati, gubimo 5,2% vremena!
Gubitak
od 5% radnog vremena je veliki i svakoj ozbiljnoj proizvodnji 5% povećanja proizvodnje
čini izuzetan napredak. Kroz ovaj primer smo uvideli zašto je pripremno završno
vreme toliko važno u svakoj računici i zbog čega ga smatramo izgubljenim
vremenom. Prva stvar na koju treba obratiti pažnju u bilo kom pogonu jeste
upravo dopremanje posla do radnog mesta. Idealno rešenje za ukidanje ovog
vremena ne postoji ali svakako da postoje načini da se ono svede na minimum.
Dopremanjem posla do radnog mesta umesto ustajanja radnika radi uzimanja posla
je početak rešenja. Čak i ako u pogonu ne postoje transporteri (trake ili
viseći transporteri), brigadir, smenovodja, instruktor ili bilo ko ko je u
pogonu stalno može da obrati pažnju i uvek ima spreman paket za operaciju koja završava. Uz pomoć kolica,
kadica, džakova, kesa ili ručno, smenovodja može da pre završetka neke
operacije, donese naredni svežanj i tako spreči ustajanje radnika radi
odlaganja i uzimanja posla.
Коментари
Постави коментар