Sistemi rada u šivari
Sistem rada ne treba pomešati sa montažom i
ugradnjom radnih mesta. Kada kažemo „sistem” misli se na samu organizaciju
šivenja nezavisno od školski primera ugradnje radnih mesta. Ovo su metode
organizacije puta odevnog predmeta između krojačnice i kontrole. Na ovom putu
odevni predmet ne putuje “školski”, pravolinijski pa samim tim nije potreban
poseban raspored mašina. Razlikujemo:
- Sistem svežnjeva
- Sistem transportera
- Tojotin sistem šivenja (Timovi)
- Kombinovani sistem
Svaki od ovih sistema zahteva posebnu radnu
filozofiju, manadzement i obuku radnika. U ovom tekstu možete očekivati
suštinska objašnjenja ovih sistema rada kao i njihove prednosti i mane.
Sistem svežnjeva
Ovo je možda najstariji sistem rada a
verovatno i najrasprostranjeniji. Najpopularniji je kod zanatskih radnji, malih
i srednjih preduzeća.
Počinje tako što se u krojačnice formiraju
svežnjevi iskrojenih delova (najčešće 2 - 10 komada) i kao takvi se šalju u šivaru.
U zavisnosti od organizacije, svežanj sadrži sve delove jednog odevnog predmeta
ili sadrži samo određene delove kako bi se olakšalo sivačima.
Kada radnik završi svoju operaciju zapakuje
svežanj i ostavi ga u raf (neku vrstu međufaznog skladišta) ili ga ostavi pored
mašine da ga odnese osoba zadužena za to. Takav svežanj putuje od mašine do
mašine sve do kontrole.
Prednosti sistema svežnjeva su:
- bolja iskorišćenost
pojedinih radnih mesta. Obično specijalne mašine i automati mogu da snabdevaju
više radnih mesta od jednom jer su nezavisni od drugih
- ovom sistemu ne smeta
nedolazak radnika na posao zbog velike zalihe posla u proizvodnji
- ne zahteva premeštanje
mašina u zavisnosti od modela koji se radi već su mašine uvek na istom mestu a
predmeti rada u svežnjevima putuju
- uglavnom kod ovih
sistema radnici znaju po više operacija pa u skladu sa poslom menjaju mašine
Druga strana medalje ovog sistema:
- u svakom trenutku se u
pogonu nalazi velika količina robe što dovodi do
* dužeg vremena izrade
* višak vremena provedenog u rukovanju robom
* teško je kontrolisati inventar
Sistem visećih transportera
Viseći transporteri predstavljaju sistem sličan pruzi koja se prostire kroz ceo
proizvodni pogon dok po njima uz pomoć točkića putuju predmeti za rad. Predmeti
rada su okačeni uz pomoć ofingera ili štipaljki a njima se upravlja uz pomoć kompjutera.
Svako radno mesto ima terminal sa dugmićima uz pomoć koga traži posao, zove pomoć,
prijavljuje grešku itd. Kada radnik pritisni dugme u kontrolnom centru odnosno “lansirnom
odeljenju” se pali lampica i radnik zadužen za to šalje posao do tog radnog mesta. Uz pomoć
šine za skretanje, posao staje kod odgovarajuće mašine i radnik uzima predmet rada. Svi
delovi odevnog predmeta potrebni za izvršavanje te operacije su radniku na dohvat ruke.
Po završetku operacije radnik vraća odevni predmet na transporter koji ga dalje šalje na
narednu operaciju ili u odeljenje za lansiranje odakle će ići dalje po potrebi.
Viseći transporteri su povezani na kompjuter i opremljeni su senzorima tako da
u bilo kom trenutku može da se očita na računaru gde se koji deo šije. Ovakva
očitavanja takođe pomažu i kod poentiranja radnika. U bilo kom trenutku na ekranu
upravljačkog kompjutera može da se vidi koji je radnik koliko uradio pa se tako potpuno
gubi potreba za ručnim upisivanjem komada ili uzimanjem kupona odnosno bar-kodova
iz paketa radi upisivaanja učinka. Svi iskrojni delovi u krojačnici se obeležavaju kodovima
koji se senzorima, koji su ugradjeni u transportere, prepoznaju. Uz pomoć kodova glavni
računar u svakom trenutku prepoznaje gde se koji komad nalazi a uz pomoć programa
lako prati put predmeta rada i ne dozvoljava greške poput delova različitih veličina, dezena
ili sličnih slučajeva, da zalutaju u isti paket i tako budu pogrešno sašiveni. Još jedna od
prednosti ovako opremljenih transportera je ta da računar automatski izračunava opterećenje
radnih mesta pa se tako uspešno eliminišu i uska grla, olakšava se i obračun norme odnosno
plate radnika kao i tačno praćenje inventara u proizvodnji.
Prednosti:
- nema velikih zaliha u proizvodnji,
- učinak radnika je veći,
- cena rada se smanjuje zbog pažljivo odabranog posla,
- lakše uočavanje i otklanjanje grešaka koje su na visećim transporterima vidljivije nego
u svežnju,
- lansira služba lako prati greške i radna mesta koja ih prave.
Mane:
- uvođenje ovakvog sistema predstavlja ozbiljnu investiciju,
- manje zalihe u proizvodnji,
- ovaj sistem je mahom zgodan kod poluteške i teške konfekcije.
Transportne trake rade po istom principu kao i viseći transporteri s tim što
se kreću samo pravolinijski u dva smera dok se viseći transporteri kreću kroz ceo pogon.
Kod transportnih traka roba se šalje u kutijama u kojima mogu da se šalju i svežnjevi.
One su namenjene mahom trikotaži i lakoj konfekciji mada se uspešno koriste i kod
poluteške i teške konfekcije.
Tojotin sistem šivenja
Još ga nazivaju i modularni, ćelijski, timski…
Za ovakav način rada najviše je zaslužna Tojotina fabrika koja je u svojim šivarama vrlo
uspešno koristila i usavršavala ovaj sistem. Ujedno ovo je i najmanje zastupljen sistem ali
i najinteresantniji jer je atmosfera unutar njega vrlo dinamična.
Naime, formiraju se manji timovi ljudstva (4 - 15 radnika) gde je njihov odnos sa mašinama
1:4 u korist mašina. Podsećaju na male radionice unutar fabrike. U timu je svaki radnik
obučen za više operacija. Mašine su postavljene jedna do druge, često u krug. Uglavnom
se unutar tima (ćelije) radi komad po komad, iz ruke u ruku ali se dešava da su to ponekad
i mali svežnjevi, do 10-ak komada.
U ovakvoj organizaciji, tim se obračunava kao celina pa je svim članovima tima plata
podjednaka. Ovakvi obračuni dovode do toga da su svi radnici timski nastrojeni jer svi
imaju isti cilj, istu motivaciju za rad pa su i međusobne veze radnika veoma jake jer je
međuzavisnost u timu velika.
Broj radnika se određuju uglavnom tako što se broj operacija podeli sa 3.
Kombinovani sistem
Kombinacijom sistema su mnogi proizvodni pogoni dobili bolje rezultate rada. Najčešće
je u upotrebi kombinacija sistema svežnjeva sa tojotinim sistemom. Često se javlja u
zanatskim malim firmama jer na ovaj način nije potreban veliki broj ljudi.
Drugi, pak, za tešku konfekciju udružuju sistem transportera sa tojotinim sistemom jer
tako dobijaju na brzini, fleksibilnost i i kvalitetu.
U suštini, svaki proizvodni pogon ima nekakav svoj sistem koji njima najviše odgovara.
Коментари
Постави коментар